De toekomst van Station Vlaardingen Oost Overzicht

Tijdens presentaties van de nieuwbouwplannen Vijfsluizen een aantal jaren geleden, heeft de HVV er met klem op aangedrongen het fraaie Shell sportparkgebouw te behouden. In verband met alle rigoureuze plannen in het gebied was het ook noodzakelijk aandacht te vragen voor behoud van het stationsgebouw en het spoorwegviaduct.

Beloofd is toen dat het Shell sportparkgebouw behouden zou blijven, maar er voor het stationsgebouw en viaduct nog geen goed beeld was in de verdere ontwikkelingen.

Inmiddels ziet het er voor het stationsgebouw en het viaduct allemaal gunstig uit. Onlangs was er een informatiebijeenkomst over het project Hoekse Lijn, die van een gewone spoorlijn naar een moderne metro omgebouwd zal worden. Dat betekent ook aanpassingen aan de Vlaardingse stations. Tijdens de bijeenkomst is door de HVV gevraagd wat de bedoeling is met de gebouwen van station Vlaardingen-Oost en Vlaardingen-Centrum. Een verheugende mededeling was dat de gebouwen intact worden gehouden. Nog niet geheel duidelijk is hoe Vlaardingen-Centrum er uit zal gaan zien, maar voor Vlaardingen-Oost ziet het in ieder geval  er goed uit.

                                 Foto: Gem. Rotterdam.                                         

Het behoud van een waardevol bouwwerk uit de Wederopbouwperiode stemt de HVV tot grote tevredenheid!

“Toen het station Vlaardingen-Oost in 1954 werd ontworpen was ir. K. van der Gaast bij de Nederlandse Spoorwegen naast ir. Sybold van Ravesteyn en ir. H.G.J. Schelling als derde architect pas in vaste dienst van de N.V. Nederlandse Spoorwegen gekomen. Van Ravesteyn werkte ongeveer gelijktijdig aan het Rotterdamse Centraal Station, Van der Gaast onder andere aan de stations Eindhoven en Arnhem Velperpoort. Gezien de overeenkomsten in architectuur en materiaalgebruik kan het niet anders dan dat Van der Gaast in die periode nog werd beïnvloed door het werk van Van Ravensteyn. Niet veel later zou het werk van Van der Gaast al een geheel andere kant op gaan, zoals aan het station Schiedam-C (1963).

Vlaardingen-Oost is een buitengewoon aardig station, zoals het daar neergevlijd is langs de spoordijk. Het is een pareltje voor Vlaardingen waar we zuinig op moeten zijn. Wat verderop ligt het viaduct met betonplastieken waarin symbolen van de Vlaardingse handel zijn verwerkt. De Vlaardingse beeldhouwer Govert van Brandwijk ontwierp deze plastieken aan het viaduct, dat als een stadspoort voor Vlaardingen gezien kan worden.”

A.J. van Bommel, Historische Jaarboek 1998

In Tijd-Schrift 70 uit 1998 stond een verhaal van Maarten Bot, die destijds bij de gemeente werkte, over het ontstaan van de gaten in de plastieken. U vindt dat verhaal hier.

Ook hier adverteren? Klik hier.

Spreekt de HVV u aan en wilt u zich opgeven als lid? Heel graag! Hoe meer leden, des te sterker we staan om het historisch waardevolle in Vlaardingen voor het nageslacht te behouden.

Lees verder
De Zomerstraat en de Maassluissedijk. Herman Paradies, ca 1950. Collectie Stadsarchief VlaardingenVolledige afbeelding